Nieuws   Energie  
Vrouw toont energiecontract zonder borg

Welke energieleverancier zonder borg?

Gepubliceerd op: 21 september 2021

Wanneer je overstapt van energieleverancier kan het voorkomen dat je gevraagd wordt een borg te betalen aan je leverancier. In bepaalde gevallen mag een energieleverancier nieuwe klanten om een waarborgsom vragen. Hoe zit dat?

Energieleverancier zonder borg vinden

Energieleveranciers mogen een waarborgsom in rekening brengen aan klanten die een betalingsrisico vormen. En helaas zijn er op dit moment geen energieleveranciers die helemaal geen borg in rekening brengen.

Hoeveel borg energieleveranciers vragen, verschilt behoorlijk. Leveranciers mogen namelijk zelf bepalen hoeveel borg ze in rekening brengen.

Hoogte waarborgsom per energieleverancier

De vaste waarborgsom bedragen variëren tussen de € 350,- tot € 575,-. In andere gevallen betaal je een aantal keer het termijnbedrag, daarmee kan de borgsom nog verder oplopen. Dit zijn behoorlijke bedragen als je mogelijk krap bij kas zit. De hoogte van de borg is bovendien sterk afhankelijk van of je zowel stroom en gas afneemt, of alleen stroom of gas.

In het overzicht hieronder laten we je per energieleverancier zien wat de hoogte van de waarborgsom bedraagt als je zowel gas en stroom afneemt.


Energieleverancier

Waarborgsom gas & stroom:
VattenfallAltijd € 450,-
EssentMax. € 350,-
EnecoAltijd € 400,-
OxxioAltijd € 400,-
PowerpeersAltijd € 575,-
VandebronGelijk aan de eerste termijnbetaling
Energiedirect.nlAltijd € 350,-
Budget EnergieAltijd € 400,-
Pure EnergieMax. gelijk aan het 6 keer je termijnbedrag
MegaAltijd € 600,-
EngieMax. € 400,-

UnitedConsumers

Max. gelijk aan het 6 keer je termijnbedrag

Coolblue Energie

Max. gelijk aan 3 keer je termijnbedrag

Frank EnergieGelijk aan twee keer je termijnbedrag

Verwacht je een borg te moeten betalen?

Dan adviseren we je om naast het vergelijken van de energietarieven, ook energieleveranciers te vergelijken op de hoogte van de waarborgsom.

Wanneer en waarom een waarborgsom?

Ben je van plan om over te stappen van energieleverancier? Dan is het goed om te weten dat energieleveranciers bij nieuwe klanten een externe kredietcheck laten uitvoeren op basis van persoonlijke- en openbare informatie. Met deze kredietcheck willen leveranciers inzicht krijgen of klanten een betaalrisico vormen waarvoor ze je om een borg vragen.

Moet je een waarborgsom betalen?

Dan hoor je dit voordat jouw aanmelding bij de energieleverancier definitief is. Je kan het contract dus altijd nog annuleren.

Waarom vragen energieleveranciers om een waarborgsom?

De borg is meestal een bedrag ter hoogte van enkele termijnbedragen. Deze is bedoeld voor energieleveranciers om zich in te dekken tegen het mogelijk mislopen van inkomsten.

Maar weinig overstappers betalen een waarborgsom. Heb je altijd netjes op tijd je voorschotbedragen betaald? Dan is er niets aan de hand.

Wanneer wordt een waarborgsom gevraagd?

Bij een negatief resultaat van de kredietcheck betaal je een waarborgsom. Maar leveranciers kijken met de check naar meer factoren.

Energieleveranciers vragen bijvoorbeeld om een waarborgsom wanneer:

  • Je een schuld of betalingsachterstand hebt gehad bij een vorige leverancier.
  • Je in het verleden bent afgesloten geweest bij een energieleverancier.
  • Je een slechte kredietscore hebt door schulden of betalingsachterstanden.
  • Je bent verhuist naar een woning waar de vorige bewoner niet betaalde.
  • Je bent verhuist naar een wijk waar veel mensen niet betalen.
  • Je een naamgenoot hebt met schulden of betalingsachterstanden.

Wanneer betaal ik de waarborgsom?

Je overstap wordt pas officieel geaccepteerd zodra je de waarborgsom hebt voldaan. Hiermee toon je aan dat je zal voldoen aan je betaalverplichtingen. Na betaling gaat je energieleverancier direct over tot levering van energie.

Mocht je onverhoopt in de problemen komen met het betalen van je termijnbedragen, dan heeft je leverancier een borg achter de hand en kom je nooit zonder energie te zitten. Een zekerheid voor de energieleverancier en voor jou.

Wat als er een onterechte borg wordt gevraagd?

Wordt jou bij je overstap gevraagd een borg te betalen, maar ben je van mening dat je leverancier deze borg onterecht in rekening brengt? Bijvoorbeeld omdat je net bent verhuisd en de vorige bewoners te maken hadden met betalingsachterstanden, maar jij niet? Hoewel natuurlijk vervelend, is dit geen reden tot zorgen.


We adviseren je in dat geval contact op te nemen met je nieuwe energieleverancier en aan te geven dat je een herbeoordeling wilt van de externe kredietcheck. Je mag je energieleverancier altijd vragen om inzage van je persoonlijke gegevens die zijn gebruikt bij de beoordeling.


Meestal blijkt er inderdaad niets aan de hand te zijn en wordt de registratie teruggedraaid en hoef je geen waarborgsom aan je energieleverancier te betalen.

Wanneer wordt de waarborgsom teruggestort?

Ontkom je helaas niet aan een waarborgsom? Dan krijg je de borg na een jaar geheel terug op je rekening gestort met je jaarafrekening, ongeacht je contractduur.

Hiervoor stellen energieleveranciers vaak één voorwaarde, namelijk dat je gedurende je contractperiode netjes op tijd de voorschotbedragen betaalt. Heb je één maand niet op tijd betaald? Dan begint het tellen vaak weer opnieuw totdat je 12 aaneengesloten maanden je voorschotbedrag betaalt.

Bron: Keuze.nl
Energie

Hoe vond je dit je artikel?

Help ons zodat we jou het beste blijven informeren. Je feedback komt direct binnen bij ons team