energietarieven zonder borg

Wanneer je overstapt van energieleverancier kan het voorkomen dat je gevraagd wordt een borg te betalen aan je leverancier. In bepaalde gevallen mag een energieleverancier nieuwe klanten om een waarborgsom vragen. Hoe zit dat?

Wanneer en waarom een waarborgsom?
Energieleverancier zonder borg
Waarborgsom teruggestort


Wanneer en waarom een waarborgsom?

Ben je van plan om over te stappen van energieleverancier? Dan is het goed om te weten dat energieleveranciers bij nieuwe klanten een externe kredietcheck laten uitvoeren op basis van persoonlijke- en openbare informatie.

Met deze kredietcheck willen leveranciers inzicht krijgen of klanten een betaalrisico vormen waarvoor ze je om een borg vragen.

Waarborgsom

De borg is meestal een bedrag ter hoogte van enkele termijnbedragen, bedoeld voor energieleveranciers om zich in te dekken tegen het mogelijk mislopen van inkomsten.

Maar weinig overstappers betalen een waarborgsom. Heb je altijd netjes op tijd je voorschotbedragen betaald? Dan is er niets aan de hand.

Betaalproblemen?

Met de kredietcheck wordt gekeken naar mogelijke betaalproblemen in het verleden met een vorige energieleverancier. Maar ook of je bijvoorbeeld in een risicowijk woont waar veel huishoudens wonen met betaalproblemen.

Energieleveranciers vragen bijvoorbeeld om een waarborgsom wanneer:

  • Je een schuld of betalingsachterstand hebt gehad bij een vorige leverancier
  • Je in het verleden afgesloten bent geweest bij een energieleverancier
  • Kredietcheck en kredietscore

    Uit de kredietcheck volgt een kredietscore aan de hand waarvan energieleveranciers een inschatting maken of je aan je betalingsverplichting zal kunnen voldoen.

    Scoor je hoog op de kredietcheck? Dan is de kans groter dat je energieleverancier je om een waarborgsom vraagt.

    Schuldgrens

    Iedere energieleverancier hanteert een zogenaamde ‘schuldgrens’ bij de kredietscore en de hoogte van deze grens verschilt per leverancier.

    Wanneer als gevolg van je betaalproblemen je schuld groter is (geweest) dan de schuldgrens die je nieuwe energieleverancier hanteert, dan vraagt je leverancier om een waarborgsom.

    Waarborgsom betalen vooraf aan levering

    Je overstap wordt pas officieel geaccepteerd zodra je de waarborgsom hebt voldaan, om aan te tonen dat je zal voldoen aan je betaalverplichtingen. Na betaling gaat je energieleverancier direct over tot levering van energie.

    Mocht je onverhoopt in de problemen komen met het betalen van je termijnbedragen, dan heeft je leverancier een borg achter de hand en kom je nooit zonder energie te zitten.

    Energieleverancier zonder borg vinden

    Energieleveranciers zijn niet verplicht een waarborgsom in rekening te brengen. Maar helaas zijn er op dit moment geen energieleveranciers die helemaal geen borg in rekening brengen aan klanten die een betalingsrisico vormen.

    Hoeveel borg energieleveranciers vragen, verschilt behoorlijk. In het overzicht hieronder laten we je per energieleverancier zien wat de hoogte van de waarborgsom bedraagt bij zowel stroom en gas of los per product.

    EnergieleverancierWaarborgsom stroom en gasWaarborgsom stroom of gas
    Engie€900,-€450,-
    EnergieDirect€1000,-€1000,-
    Essent€500,-€250,-
    NLE€180,-€180,-
    Qurrent€800,-€400,-
    Nuon€575,-€575,-
    Oxxio€400,-€400,-
    Delta€600,-€600,-
    pure-energie€600,-€300,-
    Greenchoice€400,-€200,-
    Budget Energie€800,-€400,-
    Vandebron€800,-€400,-
    Powerpeers€575,-€575,-

    Leveranciers mogen zelf bepalen hoeveel borg ze in rekening brengen. De gemiddelde borg varieert tussen de €200,- tot €800,-. Dit zijn behoorlijke bedragen als je mogelijk krap bij kas zit. De hoogte van de borg is bovendien sterk afhankelijk van of je zowel stroom en gas afneemt, of alleen stroom of gas.

    We adviseren daarom naast het vergelijken van de goedkoopste energieleverancier, energieleveranciers ook te vergelijken op de hoogte van de waarborgsom als je verwacht een borg te moeten betalen.

    Onterechte borg gevraagd?

    Wordt je bij je overstap gevraagd een borg te betalen, maar ben je van mening dat je leverancier deze borg onterecht in rekening brengt? Bijvoorbeeld omdat je net bent verhuisd en de vorige bewoners te maken hadden met betalingsachterstanden, maar jij niet? Hoewel natuurlijk vervelend, geen reden tot zorgen.

    We adviseren je in dat geval contact op met nemen met je nieuwe energieleverancier en aan te geven dat je een herbeoordeling wilt van de externe kredietcheck. Je mag je energieleverancier altijd vragen om inzage van je persoonlijke gegevens die zijn gebruikt bij de beoordeling.

    Meestal blijkt er inderdaad niets aan de hand te zijn en wordt de registratie teruggedraaid en hoef je geen waarborgsom aan je energieleverancier te betalen.

    Waarborgsom teruggestort

    Heb je tot slot in het verleden altijd binnen de daarvoor gestelde termijn de voorschotbedragen betaald? Dan hoef je je geen zorgen te maken en zal je nieuwe energieleverancier bij je overstap geen borg in rekening brengen.

    Ontkom je helaas niet aan een waarborgsom? Wanneer je gedurende je contractperiode netjes op tijd de voorschotbedragen betaalt, dan wordt met de jaarafrekening de waarborgsom uiteraard geheel teruggestort op je rekening. Heb je een meerjarig contract afgesloten? Dan stort je leverancier de borg vrijwel altijd met de eerste jaarafrekening weer terug.