spoedaanvraag energie

Heb je een brief ontvangen van de netbeheerder van jouw regio dat je een spoedaanvraag moet doen, omdat je anders wordt afgesloten van energie? Dat kan even schrikken zijn, maar is zeker geen reden tot paniek. Je komt nooit zomaar zonder energie te zitten. We leggen je uit wat je moet doen.


Wanneer moet ik een spoedaanvraag doen?

Een spoedaanvraag hoef je niet zomaar te doen. Heb je een brief ontvangen van de netbeheerder waarin staat dat je binnen een bepaalde termijn een nieuwe energieleverancier moet hebben, of anders afsluiting van energie volgt? In dat geval zul je een spoedaanvraag moeten doen en zelf actie moeten ondernemen om versneld een energieleverancier te vinden.

Een spoedaanvraag doen is dus alleen nodig in het geval van dreigende afsluiting door de netbeerder.

De netbeheerder stuurt je alleen zo’n brief als er nog geen energieleverancier bekend is op het betreffende adres. Maar wees gerust: je komt nooit direct zonder gas en stroom te zitten en krijgt altijd nog enkele dagen gas en stroom geleverd van de netbeheerder. Maar omdat dit niet de bedoeling is geeft de netbeheerder je nog een kans om zelf een energieleverancier te contracteren, via versnelde levering: een spoedaanvraag.

Normaal gesproken duurt overstappen van energieleverancier gemiddeld 6 tot 8 weken. In geval van een spoedaanvraag kan het binnen 24 uur tot enkele dagen geregeld zijn. Hoe snel er geleverd kan worden wisselt per energieleverancier. Moet je een spoedaanvraag doen, dan is het belangrijk hier naar te infomeren.

TIP bij spoedaanvraag energie: Zorg dat je méér dan 5 dagen de tijd hebt om een energiecontract te regelen. Dan kun je de beste deal afsluiten met energie vergelijken. Zo ben je niet alleen verzekerd van gunstige energietarieven, maar in combinatie met een welkomstkorting of cashbackactie kan dit je honderden euro’s per jaar besparen.

Een spoedaanvraag kan nodig zijn in twee gevallen:

  1. Als je bent verhuisd of gaat verhuizen en op je nieuwe adres nog geen nieuwe energieleverancier bekend is bij de netbeheerder.
  2. Als je op hetzelfde adres blijft wonen, maar dreigt te worden afgesloten vanwege betalingsachterstanden.

Spoedaanvraag bij verhuizen

Ga je verhuizen en heb je nog geen (eerdere) energieleverancier op je naam? Dan vraagt de energieleverancier waarbij je een spoedaanvraag doet vaak om een kopie van het huur- of koopcontract. Andere leveranciers verwerken de spoedaanvraag direct.

Spoedaanvraag met borg

Blijf je op hetzelfde adres wonen en doe je een spoedaanvraag, dan kan het zijn dat je nieuwe energieleverancier om een waarborg vraagt voordat ze overgaan tot leveren. Je wordt dan aangemerkt als risicoklant met mogelijke betaalproblemen met de vorige leverancier. Door een waarborg te vragen wil de energieleverancier zich indekken tegen mogelijke betaalproblemen. De waarborgsom krijg je meestal al terug aan het einde van het eerste contractjaar.

EnergieleverancierSpoedaanvraag mogelijk?Waarborgsom (gas en stroom)?
NuonJa€ 350,-
EngieJa€ 400,-
EssentJa€ 200,-
OxxioJa€ 400,-
GreenchoiceJa€ 400,-
PowerpeersJa€ 575,-
EnergieDirectJa€ 1.000,-
NLEJaMaandbedrag
VandebronJa€ 400,-
Budget EnergieNee€ 800
EngieJa€ 400,-
pure-energieNee€ 600,-
DeltaJa€ 500,-

Hoe doe ik een spoedaanvraag?

Wanneer je gaat verhuizen neem je je huidige energiecontract in principe mee (tenzij je nog geen energieleverancier op naam hebt). Deze is namelijk persoonsgebonden en niet adresgebonden. Je kunt er ook voor kiezen je huidige contract op te zeggen en over te stappen naar een nieuwe leverancier.

Maar ga je verhuizen voor en heb je nog geen energiecontract geregeld voor op je nieuwe adres, wat zeer begrijpelijk is vanwege de drukke periode, dan vraagt de netbeheerder je per brief om een spoedaanvraag te doen. Kijk in dat geval in de brief hoeveel dagen je nog hebt om een energiecontract te regelen.

Termijn van 5 of meer dagen: Je kunt gewoon energie vergelijken en een energiecontract aanvragen via de vergelijker. Dit betekent dat je een energieleverancier naar keuze kunt kiezen, met lage energietarieven en korting. Het duurt een dag voordat jouw aanvraag in het systeem van de leverancier is opgenomen. Bel de volgende dag de leverancier op en geef aan dat jouw aanvraag een spoedaanvraag betreft. Jouw aanvraag wordt dan netjes omgezet in een spoedaanvraag en krijgt versnelde levering.

Termijn van minder dan 5 dagen: In dit geval kun je het beste zo snel mogelijk direct contact opnemen met de energieleverancier van je keuze.

Vraag op tijd een energiecontract aan

Ga je binnenkort verhuizen of ben je net verhuisd? Dan kun je gewoon energie vergelijken, zolang je nog geen brief van de netbeheerder hebt ontvangen. Heb je wel een brief ontvangen, vraag dan zo snel mogelijk een nieuw contract aan op je nieuwe adres binnen de gestelde termijn om te voorkomen dat je alsnog afgesloten wordt. In de meeste gevallen kan dit via de energievergelijker op onze site, maar soms is het alleen nog mogelijk om dit direct via de energieleverancier te regelen.

Het is beste is om ‘iets’ te regelen dan niets. De kosten om weer aangesloten te worden komen namelijk voor jouw rekening en zijn niet mals, dat zou zonde zijn.

Heb je tot slotte al een nieuwe energiecontract aangevraagd op je nieuwe adres, maar krijg je alsnog een (gekruiste) brief van de netbeheerder? Dan kun je je aanvraag ook laten omzetten in een spoedaanvraag met versnelde levering. Neem hiervoor contact op met je energieleverancier.