spoedaanvraag energie

Heb je een brief ontvangen van de netbeheerder van jouw regio dat je een spoedaanvraag moet doen, omdat je anders wordt afgesloten van energie? Dat kan even schrikken zijn, maar is zeker geen reden tot paniek. Je komt nooit zomaar zonder energie te zitten. We leggen je uit wat je moet doen.


Wanneer moet ik een spoedaanvraag doen?

Een spoedaanvraag hoef je niet zomaar te doen. Eigenlijk hoef je alleen een spoedaanvraag te doen als je een brief hebt ontvangen van de netbeheerder. Hierin staat dat je binnen een bepaalde termijn een nieuwe energieleverancier moet hebben, of anders afsluiting van energie volgt. Hierop dien je zelf actie te ondernemen om versneld een energieleverancier te vinden.

Een spoedaanvraag doen is dus alleen nodig in het geval van dreigende afsluiting door de netbeerder.

De netbeheerder stuurt je alleen zo’n brief als er nog geen energieleverancier bekend is op het betreffende adres. Maar wees gerust: je komt nooit direct zonder gas en stroom te zitten en krijgt altijd nog enkele dagen gas en stroom geleverd van de netbeheerder. Maar omdat dit niet de bedoeling is, geeft de netbeheerder je nog een kans om zelf een energieleverancier te contracteren, via versnelde levering: een spoedaanvraag.

TIP bij spoedaanvraag energie: Zorg dat je méér dan 5 dagen de tijd hebt om een energiecontract te regelen. Dan kun je de beste deal afsluiten met energie vergelijken. Zo ben je niet alleen verzekerd van gunstige energietarieven, maar in combinatie met een welkomstkorting of cashbackactie kan dit je honderden euro’s per jaar besparen.

Een spoedaanvraag kan nodig zijn in twee gevallen:

  1. Als je bent verhuisd of gaat verhuizen en op je nieuwe adres nog geen nieuwe energieleverancier bekend is bij de netbeheerder.
  2. Als je op hetzelfde adres blijft wonen, maar dreigt te worden afgesloten vanwege betalingsachterstanden.

Spoedaanvraag bij verhuizen

Ga je verhuizen en heb je nog geen (eerdere) energieleverancier op je naam? Dan vraagt de energieleverancier waarbij je een spoedaanvraag doet vaak om een kopie van het huur- of koopcontract. Andere leveranciers verwerken de spoedaanvraag direct.

Spoedaanvraag met borg

Blijf je op hetzelfde adres wonen en doe je een spoedaanvraag? Dan kan het zijn dat je nieuwe energieleverancier om een waarborg vraagt voordat ze overgaan tot leveren. Je wordt dan aangemerkt als risicoklant met mogelijke betaalproblemen met de vorige leverancier. Door een waarborg te vragen wil de energieleverancier zich indekken tegen mogelijke betaalproblemen. De waarborgsom krijg je meestal al terug aan het einde van het eerste contractjaar.

Spoedaanvraag en waarborgsom per leverancier:

EnergieleverancierSpoedaanvraag mogelijk?Waarborgsom (gas en stroom)?
Budget EnergieJa, alleen bij verhuizing€ 200,- per product
DeltaJa€ 300,- per product
EngieJaMaximaal € 400,-
EnergieDirectJaOnbekend
EngieJa€ 200,- per product
EssentJa€ 375,- per product
NLEJa, alleen bij verhuizingOnbekend
Vattenfall NuonJa€ 450,-
OxxioJaMaximaal € 400,-
PowerpeersJa, alleen bij verhuizing€ 575,-
pure-energieJa€ 600,-
VandebronJa€ 400,- per product

Waarom wil ik een spoedaanvraag doen?

Naast dat je mogelijk op korte termijn zonder gas en/of stroom komt te zitten, zijn er nog twee redenen waarom je een spoedaanvraag wilt doen.

In de periode dat je niet bent aangesloten bij een energieleverancier, betaal je namelijk voor je verbruik direct aan de netbeheerder. De tarieven liggen bij de netbeheerder vele malen hoger dan bij een energieleverancier.
Een tweede reden waarom je een spoedaanvraag snel in gang wilt zetten, is dat het opnieuw laten aansluiten erg prijzig is. Genoeg redenen dus om een spoedaanvraag in gang te zetten.

Hoe doe ik een spoedaanvraag?

Wanneer je gaat verhuizen neem je je huidige energiecontract in principe mee (tenzij je nog geen energieleverancier op naam hebt). Deze is namelijk persoonsgebonden en niet adresgebonden. Je kunt er ook voor kiezen je huidige contract op te zeggen en over te stappen naar een nieuwe leverancier.

Maar ga je verhuizen en heb je nog geen energiecontract geregeld op je nieuwe adres? Wat zeer begrijpelijk is vanwege de drukke periode. Dan vraagt de netbeheerder je per brief om een spoedaanvraag te doen. Kijk in dat geval in de brief hoeveel dagen je nog hebt om een energiecontract te regelen: meer of minder dan 5 dagen?

– Termijn van 5 of meer dagen: Deze termijn is het meest gunstig als je nog geen energiecontract op naam of als je een contract voor onbepaalde tijd hebt. Je hebt dan nog de tijd voor energie vergelijken. Dit betekent dat je met de energievergelijker een energieleverancier naar keuze kunt kiezen. Dit is voordelig omdat je hier voordeel uit kan halen met lage energietarieven, een welkomstkorting of cadeau.

In het aanmeldformulier geef je aan of dit om een verhuizing of overstappen gaat. Je vult vervolgens de eerst volgende startdatum in. Bij sommige leveranciers kan je alleen een startdatum vanaf 14 dagen invullen. Dit is geen probleem als je contact opneemt met de energieleverancier. Het duurt een dag voordat jouw aanvraag in het systeem van de leverancier is opgenomen. Bel daarom altijd de volgende werkdag de leverancier op en geef aan dat jouw aanvraag een spoedaanvraag betreft.

Jouw aanvraag wordt dan netjes omgezet in een spoedaanvraag en krijgt een versnelde levering. Sommige leveranciers kunnen je dan vragen om schriftelijk aan te geven dat je afziet van de wettelijke 14 dagen bedenktijd.

Normaal gesproken duurt overstappen van energieleverancier gemiddeld 6 tot 8 weken. In geval van een spoedaanvraag kan het binnen 24 uur tot enkele dagen geregeld zijn. Hoe snel er geleverd kan worden wisselt per energieleverancier. Moet je een spoedaanvraag doen, dan is het belangrijk hier naar te informeren.

– Termijn van minder dan 5 dagen: In dit geval kun je het beste zo snel mogelijk contact opnemen met de energieleverancier van je keuze. Het is beter om ‘iets’ te regelen dan niets. De kosten om weer aangesloten te worden komen namelijk voor jouw rekening en zijn niet mals, dat zou zonde zijn.

Heb je tot slotte al een nieuw energiecontract aangevraagd op je nieuwe adres, maar krijg je alsnog een (gekruiste) brief van de netbeheerder? Dan kun je je aanvraag ook laten omzetten in een spoedaanvraag met versnelde levering. Neem hiervoor contact op met je energieleverancier.

Vergelijk energieleveranciers: